In 2024, the creative studio Nkar hosted a product-photography workshop for students of TUMO Center for Creative Technologies. Photographers Mitya Lyalin and Anna Prilutckaia joined the lab participants to explore the world of industrial objects, shapes and mechanical constructions.
The workshop was built around hands-on sessions in a photo studio: students worked with various light sources, examined the nuances of still-life composition, and assembled their own fictional set-ups in frame. To feel the process of making things even more deeply, we visited several city workshops where participants crafted new forms themselves, photographed them with studio lighting on location, and even used robots as “models” in the shots.
В 2024 году креативная студия Nkar провела воркшоп по предметной фотографии для студентов TUMO. Фотографы Митя Лялин и Анна Прилуцкая вместе с участниками лаборатории исследовали мир индустриальных предметов, форм и механических конструкций.
Курс состоял из практических занятий в фотостудии: студенты работали с различными источниками света, изучали особенности композиции в предметной съёмке и собирали собственные вымышленные конструкции в кадре. Чтобы ещё глубже прочувствовать процесс создания вещей, мы посетили несколько городских мастерских, где сами создавали новые формы, фотографировали со студийным светом прямо на локации, а еще нашими моделями в кадре были роботы.
plan of working space in studio | план рабочего пространства в студии

At the end of the course we prepared an exhibition and jointly developed a concept for the works. The final presentation unfolded in two stages:
Stage 1
When the workshop ended, we displayed several pieces in a small-screen installation and invited the public to the forthcoming large exhibition.
Stage 2
The final show was held both offline and online. Together with the students we built a unified display. In addition to still images, the students conceived and shot two videos for the physical gallery. We designed all exhibition announcements and created a virtual world that hosts part of the works. The online space is still accessible via the link.

В конце курса мы подготовили выставку и совместно придумали концепцию для наших работ. Финальная презентация состояла из двух частей:
1 этап
По завершении воркшопа мы показали несколько работ в инсталляции на небольших экранах и пригласили зрителей на итоговую, большую выставку.
2 этап
Финальная экспозиция проходила как офлайн, так и онлайн. Вместе со студентами мы сформировали единую композицию работ. Помимо изображений студенты придумали и сняли два видео для офлайн-зала. Мы разработали дизайн всех анонсов выставки и отдельно поработали над виртуальным залом, где разместили часть работ. Онлайн-пространство всё ещё доступно, его можно посетить по ссылке.
Still life photography: exploring constructions, fragments and forms

Studio

Studio
Getting to know each other and the first shoot

Day One — a playful introduction of the instructors and the group. In the practical part of the workshop, the students explored the studio space and began their first photo shoot.

Первый день — знакомство преподавателей и группы в игровой форме. В практическом блоке воркшопа студенты изучили пространство студии и приступили к первой съемке.

Studio

Studio
Light

During the second day, students worked with studio lighting: they learned the key terminology and the technical tools for shaping light, and, using a playful card-based exercise, analyzed and practiced different lighting setups in small groups.

На втором занятии студенты работали со студийным светом: изучили терминологию, технические средства управления характером света, а также в игровой форме с помощью карточек разобрали и отработали в группах типы освещения.

Studio

Studio
Composition

During the third session, we focused on frame composition. The students completed several exercises to refine their sense of composition, studied cards featuring various compositional schemes, and then, divided into three subgroups, created their own images for the assignment.

На третьем занятии мы сфокусировались на композиции кадра. Студенты выполнили несколько упражнений на развитие чувства композиции, изучили карточки с различными композиционными схемами, а затем, разделившись на три подгруппы, создали собственные изображения по заданию.

Location

Location
Form creation

The fourth class was held in the model-making workshop of The Library for architecture. Working in groups, the students spent two hours cutting various shapes from foam with a hot wire — the tool typically used for architectural models. They later used these shapes in a practical studio session.

Четвертое занятие прошло в макетной мастерской Библиотеки для архитекторов. Студенты работали в группах и два часа вырезали из пенопласта различные формы с помощью струны, которой обычно пользуются при создании архитектурных макетов. Эти формы затем использовали на практическом занятии в студии.


Studio

Studio
Shooting in a team

During the fifth session, while shooting in the studio, the students used the shapes they had previously created in the model-making workshop of The Library for architecture.

На пятом занятии во время съемки в студии студенты использовали формы, которые они заранее сделали в мастерской Библиотеки для архитекторов.


Location

Location
Cyland Workshops

At the Cyland workshops, we worked in two shooting areas, creating shots with storylines conceived with the specifics of the location in mind. Our task was to arrange compositions of objects in the workshop space, using studio lighting.

В мастерских Cyland мы работали в двух съемочных зонах, создавая кадры с сюжетами, продуманными с учётом специфики локации. Нашей задачей было сделать композицию из предметов в пространстве мастерской, используя студийный свет.

Location

Location
GARAGE

On this day, while creating still-life photographs, the students used motorcycle parts and various mechanic’s tools in the GARAGE motorcycle workshop. Our goal was to connect the still-life composition with the surrounding space of the location.

В этот день, создавая предметные фотографии, студенты использовали детали мотоциклов и различные инструменты автомехаников в мотомастерской GARAGE. Мы поставили перед собой задачу — связать предметную композицию с окружением локации.

Location

Location
Robotics Lab at TUMO

In TUMO’s workshop, the students set out to explore robot components. There, they applied their practical skills to create a cohesive series of works.

В мастерской TUMO студенты отправились исследовать детали роботов. Здесь они применили практические навык, чтобы создать цельную серию работ.


Location

Location
Work on the installation

The final day of the workshop was dedicated to presenting the projects. We conceived and built an installation that showcased several pieces on screens, and we also designed a poster-invitation for the larger exhibition.

Последний день воркшопа был посвящен презентации проектов. Мы придумали и собрали инсталляцию, в которой показали несколько работ на экранах, и сделали дизайн плаката-приглашения на большую выставку.

Location

Location
Final exhibition

The final exhibition took place both offline and online. At the opening, the students led a guided tour in which they explained the project’s concept and every stage of their work to the visitors.

Финальная выставка прошла офлайн и онлайн. На открытии студенты провели авторскую экскурсию, в которой рассказали зрителям о концепции проекта и всех этапах работы.
backstage, Yerevan | бэкстейдж, Ереван
Some students works
final installation and exhibition, Yerevan | финальная инсталляция и выставка, Ереван