Projects of nonexistent corporation iBiom / Проекты несуществующей корпораций iBiom
Human Microbiome Project, launched in 2008, revealed to the world that there are from 30 to 40 trillions microorganisms inside and outside of the human body. These microorganisms do not only exist but also have an influence on human health, emotional condition, and cognitive abilities.
Bacterial micro-world, that has changed knowledge about the human being, was a starting point for the creation of collective project iBiom - a fictional company that works with users' microbiome. The team includes Anna Prilutskaia, Tata Gorian, Evgenia Zolotnikova and Olga Zubova. Assuming the role of a corporation, the team researches economic system, in which there is a science, startups culture,personalization of experience and monetization of human desire, as well as stealing of information,symptoms of an anxious time. Using a method of speculative thinking and relying on scientific researches,ibiomists propose to imagine an alternative world that consists of possible development scenarios constructed based on modernity.
The artists are building "Ibiom" as a multi-part project, each time introducing a new episode. The key method for the team is speculative mimicry for the economic system and its agents: startups, media, personalized and self-help applications.



Стартовавший в 2008 году международный проект «Микробиом человека» (HMP, Human Microbiome Project) открыл миру, что внутри и снаружи тела живет от 30 до 40 триллионов микроорганизмов. И все они не только живут, но и влияют на наше здоровье, настроение и когнитивные способности.
Бактериальный микромир, изменивший представление о человеке, стал отправной точкой для создания коллективного проекта iBiom — творческой группы и вымышленной компании, работающей с пользовательским микробиомом, одновременно. В команду входят Анна Прилуцкая, Тата Гориан, Евгения Золотникова и Ольга Зубова. Примеряя на себя роль корпорации, команда исследует экономическую систему, в которой существуют наука, культура стартапов, персонализация опыта и монетизация желаний пользователей, захват информационного поля, симптомы тревожного времени. Используя метод спекулятивного мышления и опираясь на научные исследования, айбиомовцы предлагают представить альтернативный мир, который состоит из возможных сценариев развития, сконструированных на основе современности.
Художницы выстраивают «Айбиом» как многосерийный проект, каждый раз представляя новый эпизод. Ключевой для команды метод — спекулятивная мимикрия под экономическую систему и её агентов: стартапы, медиа, персонализированные и селф-хелп приложения.